OPERAPROGRAM efterår/vinter 2022/2023

Operette: Den glade enke fra Zürich opera 2004. – 2:05 ex. pause.

Søndag den 25/9 kl 14:00


Det er nærmest umuligt at undgå at synge med på de kendte strofer fra Den glade enke.. For at tilrane sig
den store formue, der tilhører den unge og attraktive enke, Hanna Glawari, til sit land Pontevedro, indleder
Baron Zeta en helt speciel matchmaking: Han beordrer den charmerende kvindebedårer grev Danilo
Danilowitsch til at udføre sin patriotiske pligt ved at gifte sig med enken. Hvad baronen ikke ved er, at
Danilo og Hanna allerede tidligere har haft en forhold, inden hun blev ”den rige enke”. At høre Franz Lehars
Den glade enke er at omgive sig med en vidunderlig verden af operetter i to timer. Det er dirigenten Franzl
Welser-Möst, der med orkesteret i Zürich Opera får musikken til at boble som en Dom Perignon 96. Sådan
skal operette opføres. Det er ligeledes med kunstnere, der virkelig kan synge Lehar og som gennemfører
fortolkningen på en fortryllende måde. Lehár kan ikke iscenesættes smukkere, mere provokerende og mere
trofast over for værket. Med Dagmar Schellenberger og Rodney Gilfry i hovedrollerne og endnu et andet
drømmepar, Ute Gfrerer og verdenstenoren Piotr Beczal

’Ballet: Askepot fra Paris 2019 – 2:53 med 2 pauser.

Søndag 30/10 kl 14:00


Forfatteren Charles Perraults berømte fortælling, sat i musik af Sergei Prokofiev, er her overført til at foregå
i et filmisk univers. I en række referencer til heltene fra det amerikanske filmmiljø sætter Rudolf Nureyev
(korograf) sin Askepot under Hollywoods spotlight. Med en producer som fegudmor og en
stjerneskuespiller som Prince Charming undslipper Askepot sin elendige skæbne og ser sine drømme blive
til virkelighed. Det er en historie, der har mange ligheder med koreografens, den unge Tartar, som blev en
international stjerne. Med denne "ballet-metafor" hylder kompagniet sin tidligere direktør Rudolf Nureyev.
Parisoperaen stiller med et stjernehold inkluderende: Valentine Colasante som Askepot, Prima ballerina /
Karl Paquette som Stjerneskuespilleren, stjernedanser, Dorothée Gilbert og Ludmila Pagliero som de to
søstre, stjernedansere, Aurélien Houette som moderen, Alessio Carbone som producenten, hoveddanser
og Paul Marque som Carbone de danse. Rudolf Khametovich Nureyev 1938–1993 var en sovjetfødt
balletdanser og koreograf. Nureyev betragtes af nogle som den største mandlige balletdanser nogensinde.
Nureyev var også koreograf. I en årrække fungerede han som chefkoreograf for Paris Opera Ballet. Han
producerede sine egne fortolkninger af adskillige klassiske værker, herunder Svanesøen (som vi også
tilbyder i denne sæson), Giselle og La Bayadère

Opera: Don Carlos fra Opera Bastille 2017 – BEMÆRK 4:44 med 2 pause.

Søndag den 27/11 kl 14:00


Denne fantastiske udgave af Don Carlos har tidligere har været udbudt Live i oktober 2017 af
ENTERTAINMENT SERVICE. Det er heldigvis igen blevet muligt at kunne tilbyde denne fremragende udgave.
En forrygende flot opera, der fremhæver både de dramatiske og dramaturgiske værdier, er Verdis Don
Carlos. Et værk af en italiensk komponist på fransk, i hvilket krigsklimaet i Spanien og menneskets melankoli
også retter vores opmærksomhed mod Flanderns skæbne. Politik, religion, historie og psykoanalyse er
sammenflettet her, hvilket i stigende grad skaber splid mellem hovedpersonerne. Og over det hele hviler
den spanske inkvisition som edderkoppen midt i spindet, mens de øvrige, kongelig eller ej, spræller. Verdi
fejrer triumfer i sine karakterskildringer. Specielt den ulykkelige Kong Phillippe er markant skildret.
Prinsesse Ebolis følelser i arien ”O don fatale” er voldsomme. Dronning Elisabeths stemning svinger fra det
voldsomme til det blide. Krzysztof Warlikowski forstår at jonglere imellem de mangeartede følelser og har
hér skabt et fantastisk værk, der formår at komme ud i alle kroge af sansernes univers. Sammen med
dirigenten Philippe Jordan afslører han for offentligheden den originale version af denne store fem-akters
opera. Versionen blev faktisk inden værkets første opførelse i 1867 modificeret af Verdi selv. Efterfølgende
skabte Verdi en italiensk version i 4 akter.

Opera: La Vie Parisienne fra Paris 2021 - 3:00 med 1 pause.

Søndag den 15/1 kl 14:00


At formidle og bevidstgøre myten om det festlige, forrygende og pikante Paris var Jacques Offenbach
livsgerning. Der er utallige tematiske værker, der hylder livsgnisten og charmen i varmen fra kabareterne og
dansene i Lysets og livsglædens By. Det var i 1866, at mesterværket La Vie Parisienne blev til. Og ifølge
journalist og sociolog Siegfried Kracauer var det "den mest magiske salme, der nogensinde er blevet sunget

for at forherlige byernes by,". Faktisk besynger værket, bevæbnet med en meget let og sværmerisk
synopsis, og ved hjælp af dets mange danse og meget frivole arier, festens glæde, letsindighed og den
aldeles raffinerede luksus... Værket fungerede som et spejlbillede af samfundet i Det Andet Imperium
(1852-1870), hvor denne tid forgudede en let sensualitet, og total mangel på høj puritansk levevis og ligeså
moral. I La Vie Parisienne, efter de mest dristige eskapader, går alt tilbage til det normale, og parrene finder
sammen igen, som om intet var hændt ... tilbage er kun de søde mindre om mousserende
champagnebobler, og hvad deraf følger. Offenbachs værk bliver her bragt til live af et vidunderligt cast,
herunder Jodie Devos, Rodolphe Briand, Marc Mauillon og Florie GauthierValiquette. Alt sammen med
Christian Lacroix' geniale instruktion og farverige kostumer. En fyrig Nytårsforestilling! E n t e r t a i m e n t S
e r e r v i c e S i d e 12 | 28 JANUAR 2023 Opera: Aida fra Paris 2022 - 3:00 ex. paus

Opera: Parsifal fra Wien 2021 – Bemærk!!! 4:06 uden pause.

Søndag den 5/3 kl 14:00


Et monstrøst mesterværk! En ung mand, der er uvidende om alt, inklusive sit eget navn, ankommer til den
hellige grals rige. Er han den "rene tåbe, oplyst af medfølelse", som, hvilket er blevet profeteret, vil rense
riget? Parsifal er Richard Wagners mesterværk og sidste opera, det er på mange måder summen af hans
værker, og måske stiller operaen spørgsmålet: Hvem er jeg? Hvad skal jeg tro? Hvordan finder jeg ud af
det? I sit sidste musikdrama Parsifal forvandler Wagner frygten for fristelserne og det syndige begær til en
fortælling om forløsning. Partituret kontrasterer det hellige med det sanselige, fra musikkens skarpe
storhed og processionen til gralsalen i 1. akt til den rigt orkestrerede scene, hvor Kundry forsøger at forføre
Parsifal i 2. akt. Der er sektioner af næsten overjordisk skønhed som f.eks. I Prologen og operaens
slutscene, hvor Parsifal afslører gralen for ridderne. Den russiske instruktør Kirill Serebrennikovs
frygtløshed, som man nærmest fysisk kan mærke i hans produktioner, fascinerer nogle lige så meget, som
den forvirrer andre. Hans radikale læsning af Wagners sidste storslåede opera på Wiener Staatsoper
betragter Parsifal som en befrielsesopera, nemlig som en befrielse fra sig selv gennem erkendelsen af, at
vejen til frihed kun kan tackles af en selv. Det er med Jonas Kaufmann som Parsifal og Elīna Garanča i sin
rolledebut som Kundry; to af tidens store ikoner i førsteklasses vokalform og fordybet i deres roller i en
grad, der overskrider den hype, der omgiver dem. Philippe Jordan, der dirigerer Wiens statsoperas orkester,
vælger en lys, hurtig Wagner. "En luksusbesætning til Wagners vidunderlyde" skrev Salzburger Nachrichten,
og Frankfurter Allgemeines Magazin skrev "Serebrennikov fremtryller verdener af billeder, der aldrig lader
dig gå" E n t e r t a i m e n t S e r e r v i c e S i d e 18 | 28 APRIL 202

Opera: Madama Butterfly fra Bregenz Festival 2022 – 2:30 ex. pause.

Søndag den 16/4 kl 14:00


Forbered dig på en overdådig visuel oplevelse! Den japanske geisha Cio-Cio-San, kaldet Butterfly, svælger i
lykke, da den amerikanske søløjtnant Pinkerton gifter sig med hende. Det er et sammenstød mellem
verdener og værdier, for mens Pinkerton føler sig fri trods ægteskabet indgået med Butterfly og tilbage i
Amerika gifter sig med en amerikansk kvinde, venter Butterfly, der er fuld af kærlighed, håb og længsel, på
hans tilbagevenden i tre lange år – sammen med deres barn. Da Pinkerton pludselig vender tilbage med sin
amerikanske kone, træffer Cio-Cio-San en uundgåelig beslutning. Giacomo Puccinis Madama Butterfly, en
af de mest spillede operaer i dag, kommer til den overmåde smukke Lake Stage/Bregenz for første gang
med dirigenten Enrique Mazzola og instruktøren Andreas Homoki. De subtile landskabsmalerier bringer
japansk atmosfære til Bodensøen. Med: Celine Byrne som Butterfly, Edgaras Montvidas som Pinkerton,
Claudia Huckle som Suzuki og Yngve Søberg som Sharless. Overrumplende!